Pointe Exception

A Pointe első sorozatgyártású készüléke, a Sima megismertette a márkát a magyar hifi piacon: rengeteg magyar hifista számára a Sima jelentette a belépőt a csöves erősítők világába. Elérhető áron kínált majdnem teljes csöves élményt. A “majdnem” a teljesítményen múlt: a 2 x 15 “csöves” watt elég a legtöbb hangfalhoz, a legtöbb zenei műfajhoz, a legtöbb lakószobába — de megvannak a korlátai.

Ezért jelent meg nagyobb testvére, a Medium, más csőkészlettel és kapcsolással, nagyobb teljesítménnyel, érezhetően felülmúlva a Sima képességeit.

Ám hiába lett egyre több elégedett Pointe tulajdonos, Sindrics Tibor szeretett volna kitörni a Pointe = olcsó csöves erősítő skatulyából. Ennek a törekvésnek az eredménye a Pointe prémium termékvonalának a megjelenése, a Simából kiinduló Classic-tól az egykori zászlóshajóig, a Sixty-ig.

A Classic és a Sixty közötti piaci rést a 2003-ban megjelent Exception töltötte be. Sindrics Tibor akkor már éveket kísérletezett a KT88-as sugártetróda csőcsaláddal, az Exception ezeknek a kísérleteknek az eredménye — és a szintén ezekre a csövekre tervezett Sixty-hez vezető hosszú út egyik jelentős mérföldköve.

A KT csőcsalád magasabb teljesítmény elérését teszi lehetővé, mint a Pointe erősítőkben korábban alkalmazott EL84 és 6L6 csövek, az Exception pedig a maga 2 x 60 wattjával a szobai csöves erősítők között izomkolosszusnak számít.

Az Exception és a Sixty végcsöve kezdetben a “jugoszláv” Ei (Elektronska Industrija Niš) talán legkülönlegesebb szabadalma, a KT88 csövekkel csereszabatos, de kifejezetten audio felhasználásra tervezett KT90-es sugártetróda volt. Ezek a csövek a kilencvenes évek elején születtek, abban az időben, amikor Jugoszlávia éppen a háborúival volt elfoglalva, az ország maga pedig kereskedelmi embargó alatt állt. Az audio világ akkoriban nem is igen értesülhetett arról, hogy valami különleges dolog történik Nišben, a mai Szerbia harmadik legnagyobb városában, így végül a világon egyedül a Pointe erősítők jöttek ki az Ei KT90-es csöveivel. A sors iróniája, hogy a háború után a közben csődbement Ei KT90-esek legendává nőttek, az akkor eladhatatlan készletek utolsó darabjait ma egészen elképesztő árakon árulják….

Az Exception-nek vitathatatlan teljesítménytartalékai ellenére sem volt “kidobóember” mentalitása: ismerünk olyan tulajdonost, aki kifejezetten vonósnégyesek és más kamarazenekarok hallgatására vásárolt magának Exception-t, és szélessávú hangsugárzókat hajt meg vele.

Ugyanakkor kevés olyan szobai csöves high-end erősítő létezik a világon, ami az Exception-nél könnyedebben tudná hozni a hangos rockzene lendületét, vagy a basszusokban gazdag modern elektronikus irányzatok súlyos energiáit.

Az Exception első sorozatának végét éppen a Sixty megjelenése okozta. Saját konstrukciói közül Tibor a Sixty-re volt a legbüszkébb, de a finom és drága műszaki megoldásokat, különleges alkatrészeket felhasználó csúcsmodell a magas ára miatt csak kevesekhez tudott eljutni. Tibor viszont szerette volna szélesebb körben is megmutatni, hová jutott a sugár tetródákkal: így született meg nem sokkal a Sixty 2006-os bemutatkozása után az Exception Mk2-es változata.

Az Exception Mk 2 megkapta a Sixty alkatrészeinek jó részét, beleértve a Sixty-hez kifejlesztett legújabb technológiával épített kimenőtrafókat is, így hangban megközelítette a Sixty kvalitásait.

Ugyanakkor az árak józan szinten tartása érdekében kimaradt belőle a Sixty jónéhány finesze, a távirányító, a kapcsolható trióda-üzemmód vagy az előlapra kivezetett munkapont-kalibráció lehetősége, így az Mk2 gyakorlatilag egyfajta “szegény ember Sixty-je” szerepet kapott.

Teszt

“Nemes egyszerűség,” Pointe Exception teszt a Hifi Piacban